Energiecollectief vraag & antwoord

Top 10 veelgestelde vragen

  1. Tot wanneer kan ik me inschrijven?
  2. Is de inschrijving echt vrijblijvend?
  3. Waarom biedt de Consumentenbond een 1-jarig én een 3-jarig contract?
  4. Wat zijn de voorwaarden om mee te doen aan het Energiecollectief?
  5. Wat doet de Consumentenbond met mijn inschrijfgegevens?
  6. Waarom heb ik geen bevestigings-e-mail ontvangen van mijn inschrijving?
  7. Ik heb een vast contract bij mijn huidige energieleverancier. Kan ik toch meedoen?
  8. Is het Energiecollectief alleen voor leden van de Consumentenbond?
  9. Ik weet niet wat mijn energieverbruik is. Kan ik me toch inschrijven?
  10. Ik ben al overgestapt met een eerder Energiecollectief. Kan ik nu weer meedoen?

De overstap

Overig

Antwoorden op de top 10 meest gestelde vragen

  1. Tot wanneer kan ik me inschrijven?

    Je kunt je tot 25 september vrijblijvend inschrijven. Enkele dagen na de veiling ontvang je een persoonlijk aanbod waarbij je kunt zien wat jouw besparing op de energiekosten zal zijn.

    Terug naar boven
  2. Is de inschrijving echt vrijblijvend?

    Inschrijven voor het Energiecollectief van de Consumentenbond is volledig vrijblijvend. Je zit dus nergens aan vast.

    Terug naar boven
  3. Waarom biedt de Consumentenbond een 1-jarig én 3-jarig contract?

    Niet iedereen zit erop te wachten om ieder jaar opnieuw over te stappen. Daarom hebben we het mogelijk gemaakt dat je kunt kiezen tussen 2 aantrekkelijke energiecontracten. Hoewel jaarlijks overstappen vaak nog steeds het voordeligst is, zijn ook 3-jarige contracten momenteel erg aantrekkelijk.

    Terug naar boven
  4. Wat zijn de voorwaarden om mee te doen aan het Energiecollectief?

    Voor deelname aan het Energiecollectief gelden de volgende voorwaarden:

    • Je verbruikt niet meer elektra dan 20.000 kWh per jaar.
    • Je verbruikt niet meer gas dan 10.000 m³ per jaar.
    Terug naar boven
  5. Wat doet de Consumentenbond met mijn inschrijfgegevens?

    De Consumentenbond gebruikt je gegevens uitsluitend voor het Energiecollectief. We benaderen je alleen over andere onderwerpen als je ons hiervoor toestemming hebt gegeven.

    Terug naar boven
  6. Waarom heb ik geen bevestigings-e-mail ontvangen van mijn inschrijving?

    Het kan zijn dat onze bevestigings-e-mail in je map met ongewenste e-mail is terechtgekomen. Ook kan het zijn dat het e-mailadres niet correct is doorgegeven. Neem contact op met onze klantenservice via 088-66 99 088.

    Terug naar boven
  7. Ik heb een vast contract bij mijn huidige energieleverancier. Kan ik toch meedoen?

    Heeft je huidige energiecontract een resterende looptijd van minder dan 8 maanden? Dan kan je zonder problemen overstappen. Je nieuwe leverancier neemt je energiecontract onmiddellijk over aan het einde van je huidige contract.

    De nieuwe leverancier controleert altijd de einddatum van je huidige contract in het zogenoemde Contract Einde Register (CER). Valt de einddatum van je huidige contract binnen het genoemde kijkvenster van 8 maanden? Dan zal de overstap probleemloos verlopen. Je nieuwe leverancier neemt je energiecontract onmiddellijk over aan het einde van je huidige contract. Valt de einddatum van je huidige contract buiten het kijkvenster? Dan kan het zijn dat je het contract moet afkopen. De maximale afkoopsommen heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) als volgt vastgesteld:

    • € 50,- per product voor een contract met een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar;
    • € 75,- per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 1,5 en 2 jaar;
    • € 100,- per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 2 en 2,5 jaar;
    • € 125,- per product met een resterende looptijd van meer dan 2,5 jaar.

    Tip: Houd de einddatum van uw nieuwe contract in de gaten. Wie weet is het dan opnieuw interessant om over te stappen.

    Terug naar boven
  8. Is het Energiecollectief alleen voor leden van de Consumentenbond?

    Nee. Zowel leden als niet-leden kunnen zich aanmelden voor het Energiecollectief.

    Terug naar boven
  9. Ik weet niet wat mijn energieverbruik is. Kan ik me toch inschrijven?

    Als je niet zeker weet wat je jaarlijkse energieverbruik is, gebruik dan onderstaande tabel. Hierin zie je het gemiddeld verbruik per huishouden, gebaseerd op het aantal personen:

    Indicatief verbruik per huishouden
    Grootte Gas Elektriciteit
    1 persoon 1.100 m³ 1.500 kWh
    2 personen 1.250 m³ 2.950 kWh
    3 personen 1.650 m³ 4.000 kWh
    4 personen 1.950 m³ 4.800 kWh
    5 personen 2.250 m³ 5.500 kWh
    Terug naar boven
  10. Ik ben al overgestapt met een eerder Energiecollectief. Kan ik nu weer meedoen?

    Of je weer mee kunt doen, hangt af van de resterende looptijd van je contract. Als je huidige energiecontract een resterende looptijd heeft van minder dan 8 maanden, kan je zonder problemen overstappen. Je nieuwe leverancier neemt je energiecontract onmiddellijk over aan het einde van je huidige contract.

    De nieuwe leverancier controleert altijd de einddatum van je huidige contract in het zogenoemde Contract Einde Register (CER). Valt de einddatum van je huidige contract binnen het genoemde kijkvenster van 8 maanden? Dan zal de overstap probleemloos verlopen. Je nieuwe leverancier neemt je energiecontract onmiddellijk over aan het einde van je huidige contract. Valt de einddatum van je huidige contract buiten het kijkvenster? Dan kan het zijn dat je het contract moet afkopen. De maximale afkoopsommen heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) als volgt vastgesteld:

    • € 50,- per product voor een contract met een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar;
    • € 75,- per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 1,5 en 2 jaar;
    • € 100,- per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 2 en 2,5 jaar;
    • € 125,- per product met een resterende looptijd van meer dan 2,5 jaar.

    Je zou bovendien je welkomstpremie kunnen mislopen.

    Tip: Houd de einddatum van uw nieuwe contract in de gaten. Wie weet is het dan opnieuw interessant om over te stappen.

    Terug naar boven

Antwoorden op vragen over de overstap

  • Budget Energie is mijn huidige energieleverancier. Waarom krijg ik ook een aanbod van Budget Energie?

    Budget Energie wil je graag behouden als klant. Daarom bieden zij voor haar bestaande klanten een speciaal 1 en 3-jarig contract aan. Voorwaarde is wel dat je zowel elektriciteit als gas afneemt. Wil je gebruik maken van het aanbod van Budget Energie dan dient je huidige energiecontract binnen 8 maanden af te lopen. Je behoudt dan je eventuele welkomstpremie en je hoeft geen boete te betalen. 

    Loopt je energiecontract pas af buiten deze termijn van 8 maanden? Dan kun je helaas geen gebruik maken van het verlengingsaanbod.

    Terug naar boven
  • Blijft mijn voorschotbedrag hetzelfde?

    Je nieuwe energieleverancier bepaalt wat je maandelijks voorschotbedrag wordt. Dit gebeurt op basis van je historisch energieverbruik en de nieuwe energietarieven. Dit bedrag kan afwijken van je huidige voorschotbedrag.

    Terug naar boven
  • Moet ik overstapkosten betalen?

    Let bij het overstappen op het kijkvenster van de leverancier. Dit is de periode dat de leverancier uiterlijk wacht met de start van het nieuwe contract (vanaf de aanvraagdatum). Budget Energie houdt voor nieuwe en bestaande klanten een kijkvenster van 8 maanden aan vanaf de aanvraagdatum.

    De nieuwe leverancier controleert altijd de einddatum van je huidige contract in het zogenoemde Contract Einde Register (CER). Valt de einddatum van je huidige contract binnen het genoemde kijkvenster? Dan zal de overstap probleemloos verlopen. Je nieuwe leverancier neemt je energiecontract onmiddellijk over aan het einde van je huidige contract. Valt de einddatum van je huidige contract buiten het kijkvenster? Dan kan het zijn dat je het contract moet afkopen. De maximale afkoopsommen heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) als volgt vastgesteld:

    • € 50,- per product voor een contract met een resterende looptijd van minder dan 1,5 jaar;
    • € 75,- per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 1,5 en 2 jaar;
    • € 100,- per product voor een contract met een resterende looptijd van tussen de 2 en 2,5 jaar;
    • € 125,- per product met een resterende looptijd van meer dan 2,5 jaar.

    Je zou bovendien je welkomstpremie kunnen mislopen.

    LET OP! Budget Energie incasseert bij nieuwe klanten de helft van de vaste leveringskosten voor het ingaan van de leveringovereenkomst. Dit zijn geen extra kosten, maar het is een vooruitbetaling welke in je jaarkosten al zijn meegerekend. De andere helft van de vaste leveringskosten wordt verrekend in je voorschotbedrag.

    Terug naar boven
  • Ik maak gebruik van zonnepanelen. Hoe gaat Budget Energie om met het terugleveren en salderen van elektriciteit?

    Net als elke energieleverancier in Nederland saldeert Budget Energie onbeperkt. Als je gebruik maakt van een dubbele meter, word je verbruik op de dagmeter volledig gesaldeerd met je dag opwekking. Hetzelfde geldt voor de nachtmeter. Voor meer informatie verwijzen wij je door naar de website van Budget Energie.

    Terug naar boven
  • Wat gebeurt er met mijn energiemeter als ik van leverancier verander?

    Stap je over naar een andere energieleverancier? Dan verandert er niets aan je energiemeter. Wel moet je de meterstanden doorgeven.

    Terug naar boven
  • Kan ik een beroep doen op de Consumentenbond als er iets fout gaat met de overstap?

    Je kunt altijd rekenen op de steun van de Consumentenbond. De ervaringen met het overstappen van energie zijn positief. Gaat er toch iets mis, voor, tijdens of na de overstap? Neem dan contact met ons op. Bel naar 088 66 99 088 of stuur een e-mail naar energiecollectief@consumentenbond.nl. Heb je vragen over de facturatie? Neem dan contact op met je nieuwe energieleverancier.

    Terug naar boven

Antwoorden op de overige vragen

  • Is het Energiecollectief alleen van de Consumentenbond?

    Ja, het Energiecollectief is van de Consumentenbond. We werken samen met Pricewise, een bedrijf dat energieveilingen organiseert. Daarnaast verwerkt en verstuurt Pricewise de aanvragen.

    Terug naar boven
  • Hoe onafhankelijk is Pricewise?

    Pricewise is 100% onafhankelijk. Geen enkele energieleverancier heeft een direct of indirect belang in Pricewise.

    Terug naar boven
  • Verdient de Consumentenbond eraan als ik gebruikmaak van het Energiecollectief?

    De Consumentenbond ontvangt een vergoeding per overstapper.

    • Nieuwe klant 1 jaar: € 46
    • Nieuwe klant 3 jaar: € 50
    • Bestaande klant: € 28,50
    Terug naar boven
  • Bij welk verbruik is besparing interessant?

    Grote én kleine huishoudens kunnen flink besparen op energiekosten. Leden van het Energiecollectief zien na afloop van iedere veiling wat ze kunnen besparen, en dus of het de moeite waard is om over te stappen. De mogelijke besparing staat altijd in verhouding met je huidige contract en verbruik.

    Terug naar boven
  • Kan ik ook meedoen als ik in een huurhuis woon?

    Als je huidige energiecontract al op jouw naam staat (of dat van je partner), kan je gewoon meedoen.

    Terug naar boven
  • Kan ik ook meedoen als ik stadsverwarming heb?

    Ja, je kunt gewoon meedoen aan het Energiecollectief. Geef wel op het inschrijfformulier aan dat het alleen om elektriciteit gaat. Na de veiling volgt een persoonlijk aanbod voor alleen elektra.

    Terug naar boven
  • Kan ik een extra huis of aansluiting inschrijven?

    Het aantal aansluitingen waarvoor je je kunt inschrijven, is onbeperkt.

    Terug naar boven
  • Kan ik ook meedoen als ik twee verschillende energieleveranciers heb?

    Ja, je kunt ervoor kiezen om al je energieproducten bij 1 energieleverancier onder te brengen. Vul dan op het aanvraagformulier per product je huidige energieleverancier in.

    Terug naar boven
  • Mag ik bij het overstappen kiezen voor een andere contractvorm?

    Ja, sinds het collectief van november 2012 is dat mogelijk. Bij het overstappen mag je zelf kiezen of je gebruik wilt maken van een 1-jarig of 3-jarig energiecontract.

    Terug naar boven
  • Ik heb het aanbod geaccepteerd, maar wil toch niet deelnemen. Waar meld ik dit?

    Wil je toch afzien van het aanbod? Meld dit dan bij de energieleverancier die je had gekozen. Doe je dit binnen 7 werkdagen nadat je je welkomstbrief/welkomstmail had ontvangen? Dan mag je annuleren zonder opgaaf van reden.

    Terug naar boven
  • Moet ik mijn meterstanden doorgeven?

    Ja. Je geeft de meterstanden op verzoek door aan je nieuwe energieleverancier. Je nieuwe leverancier geeft deze standen ook door aan je huidige leverancier, die daarmee de eindafrekening opmaakt. Het is dus belangrijk dat je je meterstanden nauwkeurig doorgeeft.

    Terug naar boven
  • Kan ik mijn gegevens aanpassen nadat ik ben ingegaan op het aanbod?

    Ja, maar dan wel alleen door rechtstreeks contact op te nemen met je nieuwe energieleverancier.

    Terug naar boven
  • Wat is het verschil tussen een enkele en dubbele meter?

    Bij een enkele meter betaal je 24 uur per dag en 7 dagen per week hetzelfde tarief per kWh elektriciteit. Bij een dubbele meter heb je twee tarieven: een dag- en nachttarief, een hoog- en laagtarief of een piek- en daltarief.

    Het dagtarief ligt iets hoger dan het nachttarief. Het nachttarief geldt vanaf 11.00 uur 's avonds (in sommige regio's al vanaf 9 uur 's avonds) en in het weekend.

    Terug naar boven
  • Wat betaal ik komend jaar als in niet inga op het aanbod?

    Wat je betaalt als je niet ingaat op het aanbod van het Energiecollectief, kunnen wij moeilijk zeggen. Wij weten niet wat je huidige tarieven en contractsvorm zijn. Je kunt wel de tarieven van het Energiecollectief naast je huidige tarieven leggen. Let op: variabele energietarieven wijzigen 2 keer per jaar (in januari en juli). Hierdoor kan je met een variabel energiecontract moeilijk je toekomstige jaarkosten berekenen.

    Terug naar boven
  • Als het btw-tarief of de energiebelasting wordt aangepast, veranderen mijn vaste tarieven dan ook?

    Nee, je vaste tarieven blijven hetzelfde. Toch hebben belastingmaatregelen wel altijd invloed op je energierekening. Je betaalt namelijk altijd btw én energiebelasting over je vaste tarieven.

    Terug naar boven
  • Waarom heeft de Consumentenbond het Energiecollectief opgezet?

    De Consumentenbond wil dat zo veel mogelijk consumenten profiteren van zo laag mogelijke energieprijzen. Dit doen we door de kracht van consumenten te bundelen in het Energiecollectief.

    Hoe meer mensen meedoen in het collectief, hoe aantrekkelijker het voor energiemaatschappijen is om deze groep consumenten voor zich te winnen. Dit proberen ze door tijdens veilingen te strijden om de laagste tarieven. Door onderlinge concurrentie ontstaan scherpe aanbiedingen, en daarmee voor de consument dus lagere energierekeningen.

    Terug naar boven
  • Aan welke eisen moeten energieleveranciers voldoen om mee te mogen doen aan de veiling?

    Om mee te morgen doen aan de energieveiling van de Consumentenbond dienen leveranciers te beschikken over een leveringsvergunning van de ACM. Daarnaast worden leveranciers uitgebreid gescreend op kwaliteit van processen en dienstverlening.

    Terug naar boven
  • Biedt het Energiecollectief uitsluitend groenestroomcontracten aan?

    Ja, het Energiecollectief biedt uitsluitend groenestroomcontracten van leveranciers aan.

    Terug naar boven
  • Wat is groene stroom?

    Groene stroom is stroom die is opgewekt door biomassa, wind, water of zon.

    Terug naar boven
  • Kan ik ook meedoen als ik binnenkort ga verhuizen?

    Ga je binnenkort verhuizen? Vermeld dit dan bij je aanvraag. Geef je verhuisdatum als startdatum van het contract door. Mocht de startdatum in de tussenliggende periode onverwacht veranderen, geef dit dan door aan je nieuwe energieleverancier.

    Terug naar boven
  • Waar kan ik terecht met klachten over mijn nieuwe energieleverancier?

    Gaat er voor, tijdens of na de overstap iets mis? Neem dan contact met ons op via 088-66 99 088. Of stuur een e-mail naar energiecollectief@consumentenbond.nl. Heb je vragen of klachten over de facturatie? Neem dan rechtstreeks contact op met je energieleverancier.

    Terug naar boven
  • Wat is een kredietwaardigheidscheck?

    Sluit je een abonnement of verzekering af, of ga je een leveringsovereenkomst aan met een energieleverancier? Dan is een kredietwaardigheidscheck gebruikelijk. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken of je geregistreerd bent bij het BKR. Mocht je niet kredietwaardig bevonden worden, dan kunnen instanties om een aanvullende borg vragen voordat ze een overeenkomst met je willen aangaan. Ben je negatief beoordeeld en wil je hiertegen bezwaar maken? Doe dit dan bij de leverancier. Het kan zijn dat de leverancier je in dat geval om aanvullende informatie vraagt.

    Terug naar boven
  • Wat is het Contract Einde Register (CER)?

    Het Contract Einde Register is een centraal register waarin alle contracten voor stroom en gas van kleingebruikers zijn opgenomen. Hierin wordt de einddatum van het contract, de opzegtermijn en de leverancier vermeld. Leveranciers hebben toegang tot dit systeem en hebben daardoor inzicht in de contractdata van klanten. Hierdoor kunnen leveranciers de levering probleemloos van elkaar overnemen.

    Terug naar boven
  • Welke energieleveranciers zijn aangesloten bij het CER?

    Na de inwerkingtreding van het nieuwe marktmodel voor energieleveranciers, zijn alle leveranciers met een leveringsvergunnning aangesloten bij het CER.

    Terug naar boven
  • Wat is het verschil tussen het Energiecollectief en de Energievergelijker?

    Met zowel het Energiecollectief als de Energievergelijker kun je een hoop geld besparen op je energierekening. Door enkele belangrijke verschillen biedt de Consumentenbond ze toch allebei aan.

    Ten eerste toont de Energievergelijker meer contractvormen en overige opties dan het Energiecollectief. Bij de vergelijker kun je selecteren op groene of grijze stroom en op de looptijd van het contract. Je kunt energieleveranciers bovendien ook vergelijken op duurzaamheid en klanttevredenheid. Daarnaast toont de Energievergelijker vaak kortlopende actieproducten die wekelijks kunnen veranderen. Wil je het aanbod van de Energievergelijker vergelijken met het aanbod van het Energiecollectief? Ga dan altijd na of de contractvormen hetzelfde zijn.

    Ten tweede bevatten de acties uit de Energievergelijker vaak hogere welkomstpremies (een eenmalige korting die wordt verrekend met je jaarafrekening). De eenmalige korting van het Energiecollectief mag maximaal € 100,- bedragen voor het 1-jarig product en € 100,- per jaar voor het 3-jarig product. Daar staat tegenover dat het Energiecollectief juist lagere leveringstarieven heeft. Verbruik je veel energie, dan kunnen lage leveringstarieven een stuk voordeliger zijn dan een hoge welkomstpremie.

    Terug naar boven